onsdag 23. januar 2008

En messe verdt

"You might not have done half the things you planned to do, but you will leave with a broad overview of what's new in technology"

(JA til det første, ikke fullt så sikker når gjelder det andre..)

For the latest technology news

I. Special needs zone
Et område i den gedigne messehellen var viet opplæring av svaksynte, elever med skrive- og lesevansker og konsentrasjonsproblemer.

Mulighetene for å tilrettelegge for elever med spesielle læringsbehov ved hjelp av kreativ teknologi, podcasts, digitale opptakere, "sensory story programs" og andre interaktive digitale hjelpemidler er konkret og overbevisende.

Les f.eks. artikkelen, "Bridge to belief" av Merlin John og Sarah Jewell.

Dolphin Easy Tutor, Reading & writing made easy
Bl.a. program som leser den skriftlige teksten på skjermen med "a pleasant computer voice", hvert ord blir markert underveis i lesningen, ordstaving, bilder/ikoner til å hjelpe elevene å skille mellom lydlike ord, enkle nedlastings- og lagringsmuligheter i lydfiler som mp3. Veldig likt program i hvert fall grunnskolen har brukt, men det i seg selv understreker jo bare hvor flink i klassen Lokus/Lokus 123 faktisk er!

For interesserte, sjekk ut nettstedet Dolphin Computer Access, hvor du også finner en gratis demo til nedlasting, ev. har jeg den på cd.

Kowari (særlig barnetrinnet)
hjelper også læringssvake til å bruke læringsplattformer, e-post og innlegg kan sendes som muntlige meldinger eller f.eks. bilder. Kommer med trykke-/berøringsskjerm, mus og andre pekeutstyr. Nettside: Simica/Kowari (kan bl.a. laste ned en case study).

Whiteboards for læringssvake
- ReacTickles, for autistiske elever
- The Advisory Unit's Plasma Screen and Whiteboard Room - gratis på nett!
- Out and About3 - Gadgets at Home (fra Q&D Multimedia), for eldre elever og voksne med alvorlige læringsvansker Q&D Multimedia Limited (særlig barnetrinnet)
- Verktøy fra Iansyst for eldre elever og voksne med læringsvansker
- Audio Notetaker ("lets users manage and edit digital voice recordings. It provides a visual representation of speech and tools to annotate and edit the recording. Users can colour-code sections, cut and paste text and audio and add notes in the margin")
- CapturaTalk, en mobiltlf. som fotograferer tekst og leser den høyt. Elever kan peke m. kamera på skilt, overskrifter og reklamer, og vil kunne få teksten opplest.

Crick (New to English basert på Clicker, omskrevet tidligere i bloggen), et par verktøy:
- WriteOnline som hjelper læringssvake å utvikle skriveferdighetene v. å la elevene høre det de har skrevet
- Wordbar: en ordbank og skriveverktøy, elevene kan peke og klikke og finne tusen av fagspesifikke ord + foreslår ord automatisk.
Nettside: Crick Software

Autology Personalised e-Learning,
- et "mind-reading" program, som når elevene har skrevet 10 ord, finner ut hva de har skrevet om og leter opp passende ressurser som tekster, bilder, video, lyd deler av utvalgte nettsteder el. utdrag fra lærebøker - fra en opparbeidet ressursbank. Visning av hele teksten el. uthevede nøkkelord.


II. Effective Learning &Teaching through Video Conferencing
Alan Cameron, Education Officer, Dumfries & Galloway Council, presenterte prosjektet bl.a. via videokonferanser.

Elever lærte å spille på instrument ved hjelp av videokonferanser (high quality video conferencing technology: ISDN6) som ble holdt av anerkjente musikere fra ulike steder. Opplæringen foregikk i mindre og større elevgrupper der elevene kommuniserte direkte med læreren ved hjelp av en storskjerm og høytalere. Iallfall under eksempelopptakene oppførte elevene seg eksemplarisk, konsentrasjonen og motivasjonen var på topp. Og evalueringen Cameron kunne vise til, var overbevisende, jeg antyder gjennom noen stikkord: konsentrasjon, motivasjon, inspirasjon, fokus, individuell opplæring, elevautonomi, regelmessighet. Detaljene kan dere lese mer om her Flatproject evaluation reports.

Eks. med en-til-en læringssituasjoner på video med kvalifiserte lærere over nettet har stor overføringsverdi til bl.a. norskfaget. Og ting er faktisk i emne på Lokusnorskfronten, har jeg skjønt:-)


III. For øvrig fikk jeg notert en god del ideer til nettoppgaver, tar de ikke her, men gjerne med den spesielt interesserte!

Ingen kommentarer: