fredag 11. januar 2008

Personalised learning spaces og handheld technologies

Stramt seminarprogram paa onsdag og torsdag. Litt varierende utbytte, men et par virkelige godbiter.

Dagens tema var personalised learning og det viste seg raskt at det dreide seg om en kampanje for aa ta i bruk LMS i britisk skole i regi av utdanningsdepartementet. Greit nok, men ikke egentlig bevissthetsutvidende. Til sammen oppsummerte jeg 10 minutter med valuta for pengene i form av et inntrykk av at norsk skole ikke staar saerlig tilbake for den britiske paa teknologifronten, bortsett fra naar det gjelder aa ta i bruk interaktive tavler. Verdt aa merke seg er et par undersoekelser paa effekten av interaktive tavler i undervisningen som viser rimelig god effekt i primary school, men forholdsvis liten effekt i secondary. (Gemma Moss, London University's Institute of Education: Interactive Whiteboards, Pedagogy and Pupil Performance). Konklusjonen er at bare laerere med mye trening og tid til aa eksperimentere faar til en mer effektiv undervisning med interaktive tavler. Hoeres det kjent ut?

Saa godt som hele Aschehoug-familien stilte opp paa onsdagens key note speach med tittelen Disruptive mobile learning. Professor Mark Sharples fra University of Nottingham snakket om hvordan man kan trekke den teknologiinfiserte barneverdenen inn i skolen. Verdt aa sjekke ut i den sammenhengen er OOKL. Et opplegg som benytter 3G-telefoner til aa la elever samle inn lyd, bilde og tekst som automatisk blir sendt til et nettsted der informasjonen kan bearbeides av klasasen etter en eksursjon eller liknende.

Samme tema kom opp igjen paa torsdag av Paul Walters fra the technology college King James School, Knaresborough. En fantastisk toerrvittig mann fra Leeds som viste seg aa vaere en trollmann i grensesnittet mellom avlagte PCer og telefoner (man spare 10 quid paa aa la vaere aa resirkulere) og smarte xl-paafunn. Han viste gode eksempler paa hvordan opptak fra mobiltelefoner (bilder fiolm og lyd) kan kanaliseres via e-post til store og smaa skjermer rundt om paa skolen, til bruk i undervisningen eller til publisering paa skoleomraadet. Walters var svaert konkret, og viste til gratisprogrammer og skritt for skritt-loesninger som mange laerere med nysgjerrigheten i behold vil kunne klare aa bruke. Innlevering av svar paa oppgaver, avstemninger i klassen og opptak av reklamefilmer for skolearrangementer var noen av bruksomraadene.

Jeg er overbevist om at mobiltelefoner med gode kameraer er vaare venner, og at vi boer ha dem langt framme i panna naar vi lager nye loesninger.

Taksameteret gaar paa hotell-pcen. Slutt paa myntene. Bye

Kai

4 kommentarer:

Christoffer sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Christoffer sa...

Det ser ut som at det er bruk av mobiltelefoner i undervisningen som er det "helt store" for tiden. Flere av seminarene handler om nettopp dette.

Sissel sa...

Top 10 Safety Tips for Video-Sharing

Sissel sa...

Den nye iPhone, iPod touch, "that lets you stroke the screen to browse content in sound, picture and contact libraries". "In fact the iPod touch finally solves the issue of web browsing on a handheld computer in ways that other mobile devices have singulary failed to to" - tenk for muligheter for elevene og personalised learning!