søndag 13. januar 2008

SIMSkapital, the learnersvoice og komplekse ferdigheter


I dag er det siste dag i London og det regner igjen etter en kjempe lørdag med herlig sol og frisk storbyluft . Noen av oss er allerede tilbake i snøen, eller i vært fall noe som i høyere grad kunne identifiseres på noe som likner vinter og noen av oss ligger og sover på en engelsk pute etter en intens messeuke: i morgen på mandag stiller de fleste på jobb igjen.


Hva har Bett 2008 gitt oss?
Det viktigste er at alle ser ut til å være enige, på grunn av mangfoldige erfaringer og forskning, at det er helt nødvendig å implementere en pedagogikk hvor formelle og uformelle læringsmåter kobles strukturelt og at nye mobile kommunikasjons redskaper spiller en viktig rolle i å gjøre flere koblinger. Skole skal ikke være det eneste stedet for læring!

Simskapitalen
Kunnskapene ungdom har bygget opp selv rundt bruk av IKT kalles også deres 'Simskapital'. 'Simskapitalen' henviser til et sett med komplekse ferdigheter rundt bruk av IKT i deres hverdag. Mange barn er både raskere og flinkere en mange voksne til å bruke både mobil, pc, spill og programvare til kommunikasjon og oppbygging av viktige sett med komplekse ferdigheter.

Bevissthet rundt kobling og likeverdi av formel og uformel læring?
Den viktigste oppgaven som læreplanen har er å klargjøre for alle involverte(elever, lærere, foreldre, politikere) at det man få med på skolen der har man bruk for utenfor skolen, og i mindre grad et pedagogisk og faglig-akademisk imperativ tilpassed barn. Om elevene i det hele tatt har et forhold til læreplanen, så er dette(bruk utenfor skolen) i vært fall ikke klart for de fleste av dem. Og dette er et medvirkende faktor at mange sliter med motivasjonen sin. Mens de fleste derimot har ingen motivasjons problemer med å investere all sin oppmerksomhet og fritid for å bygge opp sitt 'simskapital' fordi dette følles som så mye viktigere for dem.

Den lærendes stemme og 'empowerment'
”Dette gider jeg ikke'”er en ikke ukjent reaksjon av en 14 åring når hun ikke 'liker' læreren eller lærestoffet . The learnes voice er (igjen) et sentral tema på Bett og ikke uten grunn. Dette er en av brikkene som er nødvendig å ha på plass for a optimalisere en hver elevenes læringsutbytte(every child matters) Elever må få trening i å gjøre beslutninger angående deres egen læring og derfor må de være mere bevist om deres egen læring. Blir elvene invitert til å stille spørsmålet ' i hvilken situasjon,. i hvilket rom, situasjon, med hvilke mennesker, læremidler og læringsmåter føler jeg meg mest komfortabel. Gjør vi nok og har vi en skole som er optimalisert for i møte komme elevenes faktiske behov?

Pedagogikk og teknologi
Det har vaert mye fokus på basisferdigheter 'lesing og skriving'. Dette naturlig helt riktig og viktig men en det er også mulig at denne fokuseringen har en annen side. Voksne, foreldre, lærere, myndigheter og politikerne har behov for å ha kontroll og legitimnere sin autoritet overfor barn. Det er relativ lett a klargjøre dette i relasjon til disse basisferdighetene. Men hva med å koble seriøst til ungdommens Simskapital, deres sett med komplekse ferdigheter. Dette område hvor mange voksne har faktisk mye å lære av dem og maa innse at en del av dem har bygget allerede opp en forsprang til dem som skal forberede dem på et voksen liv utenfor skole når vi møter dem. Det kan kanskje hjelpe med en mer eksplisitt kreditering av ungdommenes simskapital av den formelle læringsarenaen.

Hvor kan man begynne?
Workshop eller kurs hvor elevene lærer hverandre, sine foresatte, lærere og skoleledere hvordan for eksempel man bygger opp en verden i Sims, bruker mp3spilleren og mobilen sin. En I-pod kan gå fra hånd til hånd, foreldre kan laste ned gamle poplåter fra nettet barna kan vise veien, en elev kan lære en eldre lærer å bruke mobilen sin for å holde foreldre og foresatte oppdatert. Man kan snakke sammen om hvordan dette kan brukes in og utenfor skolen: IKT endringene har endret hele samfunnet vært fundamentalt og derfor må den og være på plass både hjemme og på skole. Om de aller fleste blir lit bedre til dette blir hele utdanningen som følge også lit bedre og et sted ungdom kan identifisere seg med i høyere grad: ikke glemm at mange av våre barn skal alltid forbli bedre IKT brukere en vi voksne. I et livs lang læringsperspektiv er vi nød til å lære fra hverandre, ungdom har mere kapasitet og potensjal for å tilpasse seg en stadig rask endrende verden og en seriøs undervisningsverden må adoptere deres læringsstrategier i høyere grad for å selv overleve.

Ingen kommentarer: